Americký výrobce nealkoholických nápojů Coca-Cola ve čtvrtém čtvrtletí zvýšil provozní zisk meziročně o 24 procent na 2,1 miliardy USD (45,9 miliardy Kč). Firma dnes v tiskové zprávě uvedla, že kvůli vysoké inflaci musela přistoupit ke zdražování. Čisté tržby se zvýšily o sedm procent na 10,1 miliardy USD a firma počítá s dalším růstem i letos.
Coca-Cola má na globálním trhu se sycenými nápoji téměř duopol s americkým rivalem PepsiCo. Proto nemá ani problém zvyšovat ceny, když si to okolnosti vynutí. V posledních čtvrtletích firma zdražovala, aby si kompenzovala dražší přepravu, vyšší ceny nakupovaných komodit a také růst nákladů na pracovní sílu.
Na letošní rok firma předpověděla růst zisku nad odhady analytiků z Wall Street, zejména díky tomu, že tržby za čtvrté čtvrtletí se zvýšily výrazněji, než se čekalo. Poptávka po sycených nápojích zůstává stabilní, přestože firma kvůli růstu nákladů zvýšila ceny.
Průměrná prodejní cena výrobků se ve čtvrtém čtvrtletí zvýšila o 12 procent, uvedla firma, která vyrábí sycené nápoje značek Coca-Cola, Sprite, Fanta a další. Objem prodaných nápojů se přitom o jedno procento snížil.
Firma loni v říjnu varovala, že registruje známky sílícího vlivu inflace na chování spotřebitelů, zejména v Evropě. Nižší kupní síla se začala projevovat tím, že lidé začali džusy a balenou vodu od firem ze skupiny Coca-Cola nahrazovat levnějšími alternativami, často od privátních značek obchodních řetězců.
Konkurenční společnost PepsiCo minulý týden oznámila, že s dalším zdražováním sycených nápojů ani dalších výrobků zatím nepočítá. Loni firma zvýšila ceny několikrát.
Coca-Cola tržby za loňský rok zvýšila o 11 procent na 43 miliard USD, provozní zisk vzrostl o šest procent na 10,9 miliardy USD. Na letošní rok firma předpovídá růst upraveného zisku na akcii o čtyři až pět procent, zatímco analytici podle společnosti Refinitiv počítali v průměru s růstem o 2,96 procenta